Zwangerschapsmassage

Een zwangerschap is een unieke periode in jouw leven als aanstaand moeder. Terwijl er een kindje groeit in je buik, groeit ook het contact tussen jou en dit nieuwe leven. Massage gedurende de zwangerschap kan het contact tussen je baby en jou verrijken. Je ademhaling wordt dieper, je komt tot rust en wordt je meer bewust van je baby. De zorg die jij als aanstaand moeder aan jezelf besteedt, werkt door op je baby en je gezin.

Voordelen van zwangerschapsmassage

Massage is een geweldig goede manier om je op de bevalling voor te bereiden en om je te helpen je meer op je gemak te voelen bij de veranderingen in je lichaam. Verschillende klachten die tijdens een zwangerschap ontstaan, kunnen door massage op een zachte en doeltreffende manier verminderd worden.

Regelmatige massage tijdens de zwangerschap heeft een positieve werking op je (nacht)rust en op je lichaamsbewustzijn. Er worden minder stresshormonen aangemaakt en complicaties tijdens de bevalling kunnen verminderen.

Massage helpt ook bij rugklachten, verminderde bloedcirculatie, hoofdpijn, sinusklachten, misselijkheid, beenkrampen of restless legs, oedeem en verminderde stoelgang, dingen waar je misschien last van zou kunnen krijgen. Als je je zorgen maakt of alles wel goed zal gaan bij de bevalling en met de baby dan kun je die zorgen, die vaak voorkomen, bij een massage behandeling ter sprake brengen. In een wisselwerking met je masseur kunnen die zorgen langzaam verdwijnen.

Maak nu direct, online een afspraak bij Sportmassage HRO in Apeldoorn.

Posities bij zwangerschapsmassage

Er zijn verschillende posities om te masseren bij zwangerschap, waarbij de zijligging vaak de meest comfortabele is. Ondersteund met kussens is dit de veiligste manier om je te masseren. Soms is het nog mogelijk om in rugligging te masseren, waarbij ervoor gezorgd moet worden dat de vena cava ( een hoole ader die zorgt voor het terugvloeien van het bloed naar het hart) niet wordt beklemd door het gewicht van de baby op de ader. Het is dan voldoende een kussentje onder je rechterzij te leggen, zodat je licht gedraaid ligt en de druk van de ader vermindert. Ook is het vaak prettig als je bovenlichaam met kussens wordt ondersteund.

In de kraamtijd en de periode erna

In de kraamtijd en de periode daarna is massage een manier om goed te herstellen van de emotionele en lichamelijke prestatie die je hebt geleverd, want zo mag je dat echt wel noemen. Pijnlijke spieren kunnen ontspannen, hoofd en lichaam komen tot rust en je energie komt weer terug. Bovendien is het heerlijk dat er in een sessie voor je wordt gezorgd in een tijd dat jij voornamelijk zorg aan het geven bent. Vrouwen hebben soms tot een jaar na de bevalling last van klachten als vermoeidheid, rugpijn en hoofdpijn. Massage kan deze klachten gemakkelijk en op een weldadige manier verlichten.

Hoewel massage niet in verband kan worden gebracht met een miskraam is het toch aan te raden te wachten met massage tot 13 weken zwangerschap.